Τα Ιδανικά του Μαχαγιάνα Βουδισμού

Αναρτήθηκε από Zai Aku Jinju On 2:59 π.μ.
Μετά τον οριστικό διαχωρισμό των δυο κυρίαρχων μορφών του Βουδισμού που αναπτύχθηκαν μέσα στην ενιαία σάνγκα μετά το θάνατο του Βούδα, ο Μαχαγιάνα Βουδισμός ή Βουδισμός του Μεγάλου Οχήματος, είναι αυτός που απέκτησε τη μεγαλύτερη απήχηση ειδικά ανάμεσα στους απλούς ανθρώπους, κάτι εξάλλου που υποδηλώνει και το όνομά του.


Καθοριστική μορφή για την διαμόρφωση της φιλοσοφίας του Μαχαγιάνα Βουδισμού, υπήρξε η συμβολή του Ινδού μοναχού Ναγκαρτζούνα, ο οποίος εισήγαγε την έννοια της κενότητας (σουνυάτα). Η κενότητα που αποτελεί και την αληθινή φύση των πραγμάτων, σημαίνει ότι τίποτα στον κόσμο δεν έχει αυτόνομη ύπαρξη και ιδιοϋπόσταση, αλλά υπάρχει σε συνεχή αλληλεξάρτηση με το περιβάλλον του. Αυτή η αλήθεια μαζί με την αλήθεια της παροδικότητας των φαινομένων και της ζωής, αποτελεί την υψηλότερη σύλληψη στη συνείδησης ενός Μαχαγιάνα μοναχού και άρα η Φώτιση στην ουσία ταυτίζεται με την θέαση του κόσμου όπως πραγματικά είναι.

Στο Μαχαγιάνα Βουδισμό, η Φώτιση δεν είναι προσβάσιμη μόνο από τους μοναχούς αλλά ακόμη και λαϊκοί άνθρωποι μπορούν να την κατακτήσουν. Ο απόλυτος δε στόχος, δεν είναι να γίνουμε απλά φωτισμένοι άνθρωποι αλλά να γίνουμε Βούδες. Σύμφωνα με το Μεγάλο Όχημα, οι Βούδες είναι αναρίθμητοι, περισσότεροι και από τους κόκκους της άμμου του ποταμού Γάγγη. Ο Βούδας εδώ, δεν είναι απλά ένας άνθρωπος που πέτυχε τη Φώτιση και δίδαξε το δρόμο στους ανθρώπους. Η έννοια του Βούδα είναι ταυτόσημη με την Απόλυτη Αλήθεια, πέρα από κάθε ίχνος δυισμού και ψευδαίσθησης. Κάθε άνθρωπος κατέχει τη Βουδική Φύση κι έτσι, η λύτρωση έρχεται όταν καταφέρουμε να εκδηλώσουμε αυτήν μας τη φύση. Στο Μεγάλο Όχημα, πάνω από όλα βρίσκεται η έννοια της Συμπόνιας και η φροντίδα για τη σωτηρία των άλλων όντων.

Ιδανικό του Μαχαγιάνα Βουδισμού, είναι η έννοια του μποντισάτβα. Μποντισάτβα, ονομάζουμε ένα ον που αρνείται το ολοκληρωτικό πέρασμα στη Νιρβάνα, προκειμένου να διδάξει σε όλα τα όντα το Ντάρμα. Ένας μποντισάτβα, μπορεί να επιλέξει να γεννηθεί σε διάφορους κόσμους προκειμένου να το πετύχει αυτό. Ο σημαντικότερος μποντισάτβα του Βουδισμού είναι ο Αβαλοκιτεσβάρα που μπορεί και παίρνει άπειρες μορφές ώστε να βοηθήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα όντα που υποφέρουν. Στην Κίνα είναι γνωστός με το όνομα Γκουάν Γιν και έχει θηλυκά χαρακτηριστικά. Στην Ιαπωνία είναι γνωστός ως Κάνζεον ή Κάννον και απεικονίζεται είτε με θηλυκά είτε με αρσενικά χαρακτηριστικά.

Ο Μποντισάτβα Καννόν, αποτελεί την προσωποποίηση της Συμπόνιας του Βούδα Αμιντά. Μαζί με τον μποντισάτβα Σέισι που αποτελεί την προσωποποίηση της Σοφίας του Αμιντά και τον ίδιο το Βούδα, συγκροτούν την Τριάδα που σύμφωνα με τις σούτρες μας υποδέχεται στην Αγνή Γη.

Με τα χρόνια, διαμορφώθηκαν πολλές σχολές του Μαχαγιάνα Βουδισμού τόσο στην Ινδία, όσο και στην Κίνα και την Ιαπωνία. Στις σχολές του Μαχαγιάνα Βουδισμού, περιλαμβάνονται το Τιαντάι, το Ζεν και φυσικά, ο Βουδισμός της Αγνής Γης. Ο Θιβετάνικος Βουδισμός, θεωρείται συχνά κομμάτι του Μαχαγιάνα Βουδισμού αν και συνήθως μαζί με το ιαπωνικά Σινγκόν, συνιστά το Διαμαντένιο Όχημα που υποστηρίζει τον μυστικισμό και μια σειρά από πολυπλοκές τελετές.